Má zmysel dávať si novoročné predsavzatia?

„Takmer 70% ľudí si dáva novoročné predsavzatia, no len málokto ich dokáže dodržať dlhšie ako mesiac.“

Každý rok sa opakuje tá istá situácia. Blíži sa koniec „starého“ roka a prichádza ten „nový“. Pre mnohých konečne ten „lepší“. Veríme, že Nový rok nám prinesie pozitívne zmeny, šťastie a úspech. Veríme, že sa začína nová etapa v našom živote. A tentokrát už konečne dodržíme aj naše novoročné predsavzatia, ktoré si úderom polnoci, opantaní pohárom šampanského, už opäť dáme. Prejde prvý týždeň nového roka, potom druhý, tretí, prvý mesiac, vynakladáme najskôr veľa a potom už čoraz menej úsilia, a v marci už ani nevieme, že sme si nejaké novoročné predsavzatia dali. Upadli do zabudnutia. Príde vám to povedomé?

Vedeli ste o tom, že novoročné predsavzatia sú takmer také staré ako samotná oslava príchodu nového roka. Starovekí Babylončania sľubovali svojim Bohom, že od nového roka budú morálne lepšími ľuďmi. Časté bolo napríklad vrátenie požičaných vecí alebo splatenie dlhov. Rimania zase dávali sľuby Bohovi Janusovi. V stredoveku rytieri vždy po Vianociach znova sľubovali vernosť a odvahu bojovať za svojho kráľa.

Obdobie, kedy sa lúčime so starým rokom a vítame ten nový nám zjavne aj v minulosti a rovnako aj dnes dáva pocit, že nič nie je nemožné, že všetko sa dá ľahko zmeniť a vždy môžeme začať od začiatku a všetko zlé zahodiť za hlavu. Predtým, ako vyslovíte novoročné predsavzatie, si dôkladne premyslite, či ho plánujete skutočne dodržať alebo ide len o každoročný výkrik do prázdna (napríklad preto, že všetci vo vašom okolí si dávajú novoročné predsavzatia a vy nechcete byť výnimkou).


Aké novoročné predsavzatia si dávame najčastejšie?
Dať si novoročné predsavzatia je veľmi ľahké. Dokáže to každý z nás. Je však smutné, že len málokto ich skutočne dodrží. Viete, ktoré sú najčastejšie novoročné predsavzatia? Z mojej skúsenosti a z rôznych výskumov, sú to tieto:

  • Začnem chudnúť.
  • Konečne prestanem fajčiť. / Budem menej piť.
  • Budem pravidelne cvičiť. / Začnem behať.
  • Začnem jesť zdravo.
  • Nájdem si lepšiu prácu.
  • Prestanem míňať toľko peňazí. / Začnem šetriť.
  • Zdokonalím sa v cudzom jazyku. / Naučím sa nový cudzí jazyk.
  • Nájdem si viac času na priateľov a rodinu.
  • Už nebudem tráviť toľko času na sociálnych sieťach.


S novoročnými predsavzatiami uspeje iba 12 % ľudí.
V roku 2007 urobil Richard Wiseman z University of Bristol výskum, ktorého sa zúčastnilo 3,000 ľudí. Ukázalo sa, že 88 % ľudí, ktorí si stanovia novoročné predsavzatia neuspejú. A to napriek tomu, že 52 % ľudí, ktorí sa tohto výskumu zúčastnili, boli na začiatku o svojom úspechu presvedčení. Z toho ale vyplýva jedna veľmi dôležitá informácia. Až 48% ľudí si ani nemyslelo, že by mohlo uspieť.  Prečo si teda vôbec nejaké predsavzatia dávali? Výskum ďalej prezrádza, že muži dosiahli svoje ciele o 22 % úspešnejšie, keď používali rôzne techniky stanovovania cieľov, napríklad si stanovili, že “dajú dole 1 kilogram za týždeň” namiesto toho aby chceli “schudnúť”. Ženy boli o 10 % úspešnejšie, keď svoje ciele zverejnili a získali tak podporu svojho okolia.  


Prečo nám predsavzatia nevydržia dlho?
Podľa rôznych výskumov, väčšina predsavzatí skončí zhruba v polovici februára. Psychológovia sa domnievajú, že problémom s našimi predsavzatiami nie je to, že si nastavujeme priveľmi ambiciózne ciele, ale to, že nedokážeme ihneď vidieť výsledky svojej práce. Ak sa snažíte schudnúť (čo je asi najčastejšie predsavzatie najmä u žien), nádhernú vyšportovanú postavu neuvidíte za pár dní. Musíte na nej pracovať dlhé mesiace. A práve to, že výsledky nie sú viditeľné tak rýchlo, ako si to prajeme, nás odrádza, aby sme vo svojom predsavzatí pokračovali.


Čo na vytváranie nových návykov hovorí neuroveda?
Novoročné predsavzatia sú vlastne o vytváraní nových návykov. Veď začať cvičiť či behať, alebo prestať fajčiť či menej piť, to sú vlastne nové návyky. Vyžaduje si to nový/iný spôsob myslenia a správania. David Rock v knihe Quiet Leadership odhaľuje zopár poznatkov o fungovaní mozgu a tie hovoria, že náš mozog je strojom na spájanie a prepájanie. Čiže jeho hlavnou funkciou je nachádzať asociácie, spojenia a väzby medzi zlomkami informácií. Naše myšlienky, spomienky, zručnosti a vlastnosti sú rozsiahlymi súbormi spojení, ktoré nazýva „mapami“. Akonáhle spracúvame nejakú novú myšlienku (čo práca na tvorbe nového návyku rozhodne je), vytvárame v našej mysli mapu tej myšlienky a potom ju podvedome, v zlomku sekundy, porovnávame so svojimi existujúcimi mapami. Ak objavíme dosť pevné spojenie medzi novou myšlienkou a svojimi existujúcimi mapami, môžeme vytvoriť novú mapu. A čím hlbšie máme vryté mapy pre opakujúce sa úlohy, tým viac uvoľňujeme svoju pracovnú pamäť pre riešenie dôležitejších úloh a pociťujeme motiváciu k nejakému činu.

Neurovedci hovoria, že je prakticky nemožné odstrániť naše myšlienkové mapy, pretože sú pevne zakorenené v našom podvedomí. Určujú, ako vidíme svet, aké rozhodnutia robíme a rozhodujú teda o výsledku našej činnosti. Čiže je takmer nemožné zmeniť akékoľvek spojenie, ktoré je v našom mozgu pevne vryté. Ten spôsob, akým sa obyčajne pokúšame zmeniť svoje návyky, je vlastne neužitočný. Snažíme sa likvidovať existujúce spojenia v mozgu, alebo ich odstrániť. Je to podobné, ako chcieť sa zbaviť Grand Canyonu. Oveľa jednoduchšie sa javí nechať všetko, kde to je, vyryť malú novú cestu v bočnej stene a dovoliť vode, aby časom vykonala svoju prácu. Môžeme zmeniť spôsob, akým myslíme. Zmeniť návyk je ťažké, ale nechať ho tam, kde je a vytvoriť úplne nový sa ukazuje ako oveľa dosiahnuteľnejšie. Nepremýšľajme iba o nápade, ale zapíšme si ho, hovorme o ňom a podnikajme kroky. Ak do myšlienky alebo nápadu vložíme skutočne dostatočne veľa energie, stane sa našou súčasťou. Neurovedci tvrdia, že nové zvyky si síce vyžadujú určitý čas, ale nie zas tak veľa, ako by sme predpokladali.


Čo je to zvyková slučka a ako funguje?
Veľa vecí v našom každodennom živote robíme automaticky. Máme zapnutého autopilota. Návyky sú výsledkom neustáleho opakovania. A formujú sa vďaka našej vytrvalosti a vedomej praxe. Zvyky alebo návyky (a v horšom prípade zlozvyky) sú ustálené vzorce správania. Je to vlastne automatická reakcia na nejaký podnet. Charles Duhigg vo svojej knihe Sila zvyku uvádza slučku, v ktorej prebiehajú všetky zvyky. Na začiatku je podnet. Inými slovami niečo, čo na nás pôsobí ako spúšťač, ktorý nás donúti odštartovať tú či onú činnosť. Druhým krokom je rutina. Spúšťač vás vedie k tomu, že nejakým spôsobom reagujeme. A treťou zložkou je odmena. Po splnení tej činnosti prichádza vytúžená odmena. Väčšina nášho dňa sa skladá zo zvykov, nie z rozhodovania. Návyky sa ale dajú zmeniť a je teda jasné, že ak viete meniť svoje návyky a nahradiť zlozvyky správnymi návykmi, máte pod kontrolou veľkú časť svojho života. Duhigg tvrdí, že kľúčom k zmene je porozumenie jednotlivým návykom a rozboru toho, na aké podnety reagujete a hlavne toho, aká je vaša odmena. Ak vychádzate z danej odmeny a dokážete ju vyvolať inou činnosťou, ste na dobrej ceste. Ako však na to? Pri vytváraní nových zvykov je vaším cieľom si jednotlivé činnosti automatizovať. Potom sa už o ne nemusíte starať a budete ich zvládať bez problémov.


Ako dlho trvá vytvorenie nového návyku?
Medzi ľuďmi kolujú mýty o tom, že na vytvorenie nového návyku potrebujeme približne tri týždne, čiže 21 dní a to, čo robíme, už bude naším návykom. Kde sa mohlo vziať týchto 21 dní? Plastický chirurg, doktor Maxwell Maltz, vydal v roku 1960 svoju knihu Psychokybernetika. V nej, okrem iného poznamenal, že pacientom s amputovanou končatinou trvá v priemere 21 dní, aby si zvykli na absenciu končatiny. A vyslovil záver, že človeku trvá minimálne  21 dní zvyknúť si na akúkoľvek veľkú životnú zmenu. Pretože sa z knižky stal svetový bestseller a začali ho citovať odborníci a osobnosti koučingu, vznikol tento mýtus 21 dní. Je to celkom sympatické číslo, znie realisticky a zároveň to nie je pre ľudí demotivujúce. Tri týždne, to predsa zvládnem. Lenže Maltz nikdy nevykonával štúdie, len pozoroval svoje okolie. A zároveň spomínal to minimum, ktoré sa v priebehu času z citácií vytratilo.

 
Čo hovoria na mýtus 21 dní iné štúdie?
V roku 2009 vykonala Phillippa Lally so svojim tímom štúdiu, z ktorej vyplynulo, že k automatizácii návykov potrebovali ľudia niekde medzi 18 až 254 dňami. Z ďalšej štúdie z roku 2012 (sústreďovala sa hlavne na zdravý životný štýl) vzišli odporúčania pre lekárov, aby svojim pacientom, ako časový údaj potrebný na zmenu, uvádzali 10 týždňov (vychádzajúc z poznatkov z neurovedy aj ja svojím klientom odporúčam minimálne 10 koučovacích sedení). Nie je mojim cieľom vás odhovárať od budovania nových návykov, len chcem aby ste vedeli, že ak sa budete držať  oných mýtických 21 dní, môže sa stať, že ak sa po tej dobe nedostavia vytúžené výsledky, stratíte motiváciu. Skrátka si len buďte vedomí, že nové návyky sa budujú pomaly a postupne.


Čo je potrebné na vytvorenie nového návyku?
Po prvé opakovanie jeho opakovania. Každý návyk sa začína prvým krokom a prvý krok je potrebné opakovane opakovať. Niečo robíme každý deň, niekedy sa to len snažíme robiť, ale skôr či neskôr sa to stane našim náykom a bude to od nás vyžadovať stále menej úsilia. Po druhé, pozitívne emócie. Aby sa vytvoril návyk, musí byť "podporovaný" pozitívnymi emóciami. Nepodarí sa vám vybudovať nový návyk v podmienkach stresu, teda ak budete so sebou bojovať a celé to budú sprevádzať zákazy a obmedzenia. Pri strese je prirodzené, že človek sa podvedome vracia k obvyklému správaniu. Čím náročnejší návyk budujeme, tým menej pôžitku prináša a tým dlhšie sa ukotvuje a stáva automatickým. Na druhej strane návyk je jednoduchší, efektívnejší a príjemnejší, čím rýchlejšie sa stáva automatickým. Preto je náš emocionálny postoj pri budovaní nového návyku tak dôležitý. Môžete vopred premýšľať o systéme odmien: urobte zoznam vecí, ktoré vás dokážu potešiť a môžu slúžiť ako odmeny.


A čo poviete na metódu Jerryho Seinfelda?
Jerry Seinfeld bol svojho času populárnym  komikom v USA. Seinfeld prišiel na jeden z najjednoduchších a zároveň najúčinnejších spôsobov, ako si udržať povedomie o svojich návykoch a zároveň aj motiváciu potrebnú na ich plnenie. Potrebujete len kalendár a fixku. Za každý deň, kedy vykonáte nový návyk (novoročné predsavzatie), vyznačíte do kalendára krížik. Po niekoľkých dňoch uvidíte, ako sa spleť krížikov začína podobať reťazi. Vašou jedinou starosťou je túto reťaz nepretrhnúť. Pokúste sa takto vydržať čo najdlhšie, ideálne aspoň štyri týždne.

Doba, za ktorú sa z nového úkonu stane naozajstný návyk, sa rôznia. O tom som písal už vyššie. Spravidla platí, že zábavný a sám o sebe naplňujúci návyk si osvojíme veľmi rýchlo. Naproti tomu návyk, ktorý v sebe nesie výraznejšiu zmenu životného štýlu (pitia vody namiesto alkoholu) môže trvať aj niekoľko týždňov či mesiacov. Akonáhle si nový návyk osvojíte, môžete zvýšiť jeho latku, napríklad ráno cvičiť 10 minút namiesto pôvodných piatich, alebo začať s novým návykom, napríklad s ranným behom alebo jógou. Na ten nový návyk si kúpte fixku inej farby.

Hlavný prínos tejto metódy spočíva v jej zábavnosti. Odporúčam ju predovšetkým tým, ktorí s návykmi začínajú a nie sú zvyknutí udržiavať si o nich prehľad. Každodenným zaškrtávaním políčok v kalendári si totiž vedľa ozajstného návyku osvojíte aj návyk evidovať návyky. V rozhovore o svojej práci Jerry Seinfeld prezradil, čo je tajomstvom jeho produktivity. Všetko čo musíte urobiť sú tri jednoduché kroky: 1) Zaobstarajte si veľký kalendár, na ktorom bude zobrazený celý rok. - 2) Stanovte si jednu úlohu, ktorú chcete urobiť každý deň a napíšte si ju nad tento kalendár. - 3) Vždy keď sa Vám túto úlohu podarí splniť, napíšte si do kalendára veľké X. A nezabudnite osláviť úspech a odmeniť sa.


A kde vziať motiváciu, disciplínu a pevnú vôľu?
Zmeniť svoje návyky nie je jednoduché, keby to jednoduché bolo, každý to urobí lusknutím prsta a všetci jeme zdravo, pravidelne cvičíme a sme produktívni. Aby sa vám to podarilo, potrebujete motiváciu a disciplínu. Nájsť vnútornú motiváciu vám môže pomôcť zodpovedanie si otázky: „Prečo to vlastne robím?“. Potrebujete poznať svoje „Prečo“, dôvod, zmysel, prečo by ste vôbec mali niečo vo svojom živote zmeniť (vo svojom myslení či správaní). Prečo chcete jesť zdravo, viac spať, viac čítať, piť viac vody atď. Nasledujú ďalšie, veľmi dôležité otázky: „Prečo chcem niečo zmeniť?“ - „Na čo mi tá zmena bude?“ - „Čo zmenou získam?“ - „Kým sa stanem, keď to zmením?“. A rovnako vám pomôže, ak budú vaše ciele konkrétne. Čím lepšie si ich viete predstaviť, tým ľahšie bude potom dodržiavanie rutiny.

Bolo dokázané, že človek sa dokáže plne sústrediť a plniť svoje nové návyky až do chvíle, kým nepríde kríza. V takomto prípade vám pomôže príprava dopredu. Keď budete s krízou vopred počítať (a verte, že príde), bude pre vás ľahšie ju prekonať. Ďalším problémom je silná vôľa, čo je obmedzený zdroj. Nevyhnutné rozhodnutia nás stoja veľa energie. Aby sme zachovali status quo, často sa to nezaobíde bez silnej vôle, tej vnútornej sily, ktorá nám umožňuje odoprieť si sušienku (alebo prinajmenšom tú druhú) alebo dodržať termín projektu, aj keď by sme najradšej ležali na pláži. Všetci poznáme situácie, v ktorých už silná vôľa došla, píše neurovedec Daniel Eagleman, ktorý sa špecializuje na plasticitu mozgu, v knihe Mozog, váš príbeh. Psychológ Robert Baumeister a jeho tím sa rozhodli zamerať sa bližšie na túto problematiku. Ich výskum ukázal, že sebakontrola spotrebúva energiu, takže jej už na neskôr veľa nezostáva. Odolávanie pokušeniu, ťažké rozhodnutia alebo akčný prístup spotrebúvajú rovnaký zdroj energie. 


Čo vám s motiváciou ešte dokáže pomôcť?
Zaznamenávanie. Prvým faktorom je to, že keď si niečo zaznamenávate, máte to na očiach. Viete o tom a môžete si to kedykoľvek skontrolovať. V štúdii spomínanej v knihe Sila zvyku dostali ľudia za úlohu písať si aspoň jeden deň v týždni, čo všetko zjedli. Vyšlo najavo, že tí, ktorí si skutočne zapisovali, začali meniť svoje zvyky, čo nebola požiadavka vedcov. Tí chceli iba to, aby si ľudia zapisovali. Občas ale platí, že keď niečo vidíte čierne na bielom, pomáha vám to urobiť zmenu. A keď si budete zapisovať (alebo inak zaznamenávať) svoje návyky, máte ich na očiach. A budete si veľmi dobre vedomí toho, čo robíte. Druhým faktorom je spomínaná motivácia. Zaznamenávaním svojich návykov tiež zaznamenávate svoj pokrok. A ten vás potom motivuje k ďalšiemu pokračovaniu. Keď pred sebou vidíte rad dní, kedy sa vám darilo, nechcete ho prerušiť.


Ako teda urobiť veci možnými? Použite "Cyklus osobnej zmeny". 
Tu sú jeho jednotlivé prvky awareness - conscious choice - conscious change.

Awareness (povedomie, byť si vedomý/á). Prečo sa nám zmeny zdajú byť také náročné? Pretože sa ich snažíme robiť zlým smerom, zvonka dnu, to znamená, že sa snažíme zmeniť vonkajšie správanie bez toho, aby sme zmenili spôsob, akým vidíme a vnímame situáciu v našom vnútri. Totiž, ak neexistuje žiaden vnútorný základ pre zmenu, potrebujeme hrozby, pripomienky, niekoho, kto nás bude kontrolovať. Keď spoznáme svoje skutočné motívy, zmena sa stáva oveľa jednoduchšou. Prvým krokom k zrealizovaniu významnej zmeny je stráviť čas budovaním povedomia. Pochopiť to „prečo“ tej zmeny na hlbšej, emocionálnej úrovni. Uvedomiť si, čo vám prináša vaše aktuálne správanie. Robíte to, čo skutočne robiť chcete? Preskúmajte vaše presvedčenia, postoje a predsudky, ktoré ovplyvňujú vaše myslenie a riadia správanie. Napríklad, ak chcete prestať tvrdo pracovať, pretože vám to prináša stres, ale máte hlboko zakorenené presvedčenie, že na to, aby ste boli úspešní, musíte pracovať dlhé hodiny, budete musieť riešiť toto nastavenie ešte predtým, ako sa do nejakej zmeny pustíte. 

Položte si v tejto fáze otázky:·     

  • Aké je vaše súčasné správanie alebo spôsob myslenia?
  • Aký dopad má súčasné správanie alebo spôsob myslenia?
  • Kedy si to najviac všímate, v akých situáciách to pozorujete?
  • Akú konkrétnu zmenu chcete realizovať?
  • Ako bude táto zmena pre vás užitočná? Čo vám prinesie?
  • Ako tieto zmeny zlepšia vašu výkonnosť alebo/a váš život?

Conscious Choice (vedomá voľba). Keď sa zaoberáme tým, prečo robíme to, čo robíme, a prečo sa chceme zmeniť, musíme urobiť skutočne vedomú voľbu o zmene, ktorú chceme vykonať. Akonáhle budeme mať jasno v tom, aká zmena je pre nás naozaj dôležitá a prečo je dôležitá, musíme ju otestovať tým, že vytvoríme emocionálnu predstavu o tom, ako vyzerá.  

Položte si otázky:·     

  • Aké sú výhody / benefity zmeny?
  • Čo stratíte / získate tým, že sa nezmeníte?
  • Čo všetko sa vám na ceste môže prihodiť? Čo vás môže zastaviť?
  • Aké sú dôvody, pre ktoré ste predtým zlyhali?
  • Ako veľmi ste pripravení urobiť skutočný záväzok k zmene? (alebo je to niečo, čo by bolo "pekné mať", ale nestojí za to tvrdo pracovať)
  • Aká je vaša vedomá voľba?
  • Aká je vaša úroveň odhodlania (1-10) na vykonanie tejto zmeny? 

Conscious Change (vedomá zmena). Väčšina ľudí robí veľkú chybu, keď si myslí, že keď sa rozhodli zmeniť niečo vo svojom živote, stačí urobiť pár krokov správnym smerom a všetko sa zázračne zmení. Nie je tomu tak. Predstavte si, že ste sa rozhodli stať sa profesionálnym inštruktorom paraglidingu, ktorý to však nikdy predtým nerobil. Čo môžete urobiť? Môžete si okrem iného prečítať nejaké knihy, nájsť inštruktora, kúpiť si klzák, preskúmať trh, zistiť koľko inštruktori zarábajú atď. Osobná zmena správania nie je iná. Najúspešnejšia zmena sa stane, keď ľudia vedome vytvoria správne prostredie, aby zmena mohla nastať. Napríklad získajú pomoc, kúpia si súpravu na šport alebo vytvoria čas. Urobia to atraktívne tým, že sa zamerajú  na výhody a prínosy zmeny a odmeňujú svoj úspech. Rozhodli sa úmyselne praktizovať svoje nové správanie a hodnotia svoj pokrok. Nevzdávajú sa, keď zlyhajú, vnímajú to ako priestor na učenie a spôsob budovania osobného povedomia. 

Odpovedzte si na otázky:·     

  • Aké kroky musíte podniknúť na to, aby ste zmenu zrealizovali?
  • Potrebujete vykonať nejaké zmeny v domácom alebo pracovnom živote na podporu svojej zmeny?
  • Aké rutiny môžete zmeniť, aby ste si zmenu uľahčili? (napríklad nechať bežeckú obuv na konci postele, vedome nakupovať jedlo do chladničky a vyhnúť sa sladkému)
  • K akému druhu zámernej činnosti sa zaviažete?
  • Aký bude váš proces preskúmania stavu a reflexie?
  • Potrebujete získať určité špecifické zručnosti alebo vedomosti?
  • Aké budú vaše silné otázky alebo vyhlásenia, ktoré vám pomôžu v kritických časoch zostať zapojení? (napríklad keď sa dostanete do starých vzorcov myslenia či správania)
  • Aké budete merať dosiahnutý úspech?
  • Ako zabezpečíte, že zostanete sústredení na vašu voľbu?

 

Novoročné predsavzatia premeňte na splniteľné ciele
Mnohé predsavzatia ostávajú aj po Novom roku len v rovine želaní. Ak ich skutočne chcete premeniť na realitu, je dôležité vytýčiť si cieľ. Napríklad ak si ako predsavzatie dáte „chcem sa naučiť po anglicky“ alebo „mala by som schudnúť“, tak ide len o prianie. Je to ako keby ste si pýtali lístok na vlak a keď by sa vás pokladník opýtal, kam chcete cestovať, tak mu odpoviete: „To je jedno, dajte mi nejaký lístok.“ Ďaleko by ste veru nezašli. Predsavzatia dodržíte len vtedy, ak sa na celú vec pozriete realisticky. Vytýčte si ciele, ktoré sú splniteľné. Napríklad schudnúť 10 kilogramov za mesiac nie je veľmi reálne a ani zdravé. Takýto záväzok sa vám podarí len ťažko dodržať a vy budete z pocitu zlyhania zbytočne frustrovaní. Definujte svoje ciele čo najkonkrétnejšie. Ak si poviete tento rok prestanem fajčiť, máte 12 mesiacov na to, aby ste s tým skoncovali. A nájsť akúkoľvek výhovorku, prečo toto nie je ten správny moment, je to najjednoduchšie. Skúste si stanoviť obdobie, do ktorého prestanete fajčiť alebo počet cigariet, na ktoré svoj zlozvyk obmedzíte.


Menej je viac a pomaly ďalej zájdeš
Ak už máte stanovený konkrétny cieľ, rozdeľte si ho na menšie, znesiteľnejšie etapy. Po úspešnom dosiahnutí jednotlivých etáp, budete mať so seba nie len dobrý pocit, ale aj motiváciu pokračovať ďalej. 


Vytvorte si mapu k cieľom – zadefinujte si cestu
Cieľ ešte nie je jasný plán. Aj s tým najlepšie sformulovaným cieľom neuspejete, ak ho neuvediete do praxe. Na plnenie svojich cieľov si musíte vytvoriť priestor, akúsi mapu, podľa ktorej sa budete riadiť. Napríklad, keď chcete schudnúť, určite si, ktoré jedlá budete jesť, prípadne ktoré vynecháte, či budete chodiť plávať alebo do fitka a ktoré dni v týždni. Jednoducho premeňte svoje želanie na činy. Nájdite si v tom systém a dodržiavajte ho. Iba tak svoj cieľ dosiahnete.


Zjednodušte to
Menej je niekedy viac. Dosiahnuť viac náročných cieľov je skutočne namáhavé a môže viesť k tomu, že sa vám nepodarí priblížiť ani k jednému z nich. Dajte si preto na začiatok radšej len jeden väčší cieľ, taký, na ktorom vám najviac záleží a nezaťažujte sa ničím iným.


Robte to pre seba
Nedávajte si ciele podľa svojho okolia. Dávajte si len také predsavzatia, ktorých dodržanie urobí radosť vám. Iba tak to funguje. V opačnom prípade prichádza stres a pocit zlyhania. Nedajte sa do ničoho dotlačiť. Predsavzatia fungujú iba vtedy, ak sú naše vlastné.


Uvažujte reálne
Ak si naložíte na plecia viac, ako dokážete uniesť, už pri prvej prekážke to vzdáte. Musíte byť skutočne presvedčení, že práve toto je tá zmena, ktorú chcete a ktorá pomôže zlepšiť váš život. Čím viac novoročných predsavzatí budete mať, tým ťažšie ich budete plniť. Namiesto 15 cieľov si stanovte 2 alebo 3, ktoré sú pre vás najdôležitejšie a o ktorých viete, že sa budete snažiť ich dodržiavať.

 

A čo tak skúsiť aplikácie?
Nech sa páči, je celá plejáda aplikácii, ktoré môžu byť užitočnými pomocníkmi pri budovaní nových návykov

Productive - Habit Tracker
iOS | Android
Productive je asi najznámejšia aplikácia pre sledovanie vašich návykov a cieľov, ktoré chcete dodržiavať. Na výber máte z niekoľkých predvolených kategórií ako zdravie, cvičenie, koníčky alebo domácnosť. Alebo si môžete napísať ciele vlastné. Pri každom cieli si nastavíte niekoľko základných parametrov: ako často chcete daný návyk robiť, ako dlho a môžete si ho tiež personalizovať podľa farieb a ikoniek pre lepší prehľad. Jednou z výhod tejto aplikácie je možnosť pridať si vlastné príkazy do asistentky Siri v iPhone. Aplikácia má jeden bezplatný model, do ktorého môžete dať až 5 rôznych cieľov. Ak ich potrebujete viac, budete si musieť priplatiť. Aplikácia má príjemné a prehľadné prostredie, v ktorom sa používateľ hneď zorientuje.

Lazy Bones
iOS
Ďalšou aplikáciou je Lazy Bones a ako už z názvu znie, jej úlohou je prinútiť vás k nejakej činnosti.  Prostredie v tejto aplikácii je o niečo chaotickejšie a na prvý pohľad nemusí byť hneď jasné, ako sa v nej pohybovať. Nájdete tu niekoľko predvolených možností, ktoré môžete nahradiť cieľom vlastným. Jednou z vymožeností je možnosť pripojenia na niekoľko ďalších aplikácií ako napríklad Gmail, kam vám následne budú chodiť upozornenia alebo kalendár, kde uvidíte svoju aktivitu, bez toho aby ste museli zapínať Lazy Bones. Pri tejto aplikácii je bezplatný model obmedzený na 3 zvyky.

Way of Life
iOS | Android
Celkom intuitívne sa ovláda a umožňuje vám zaznamenávať si jednotlivé návyky. Neplatená verzia má obmedzenie v počte návykov, ktoré môžete pozorovať. Pri každom potom vidíte zeleno / červeno označené políčka a môžete skúmať aj trendy v grafoch. Tiež umožňuje písať si poznámky, takže keď napríklad porušíte, alebo zaškrtnete nejaký zlozvyk, môžete si zapísať, čo ho práve spustilo. Vie nastaviť pripomienky, aby ste si návyky nezabudli zapisovať.

Beeminder
iOS | Android
Funguje na základe toho, že dáte do toho svoje peniaze. Zaviažete sa k plneniu nejakého návyku (alebo dosiahnutie cieľa) a ak ho nejaký deň nesplníte, Beeminder vám zoberie peniaze. Celkom dobrá motivácia, však? Je to nástroj, ktorý sa hodí pre ľudí, ktorí majú s disciplínou naozaj problém a potrebujú zo začiatku motiváciu zvonka. Tento program vie spolupracovať s celým radom aplikácií od Trella, Todoist, Slack, cez Stravu, Apple Health až po Duolingo. Takže si jednoducho berie dáta z programov, s ktorými pracujete. 

Habitica
iOS | Android
Ak máte problém s dodržiavaním zvykov a plnením úloh, prečo si z toho neurobiť hru? V Habitice máte svoju vlastnú postavu a keď plníte úlohy, zbierate skúsenosti a získavate výstroj, bojujete v bitkách, môžete uzatvárať pakty a ak sa vám darí, postupujú všetci v skupine. Ak nie, trpí celá skupina. Nesústredí sa na pozorovanie návykov, ale každodenné plnenie, ktoré má za dôsledok zlepšovanie postavy - svoj pokrok vlastne vidíte na postavičke a na plnení misií. 

Habitify
iOS | Android
Ponúka prepracované užívateľské prostredie s ešte rafinovanejšími štatistikami vášho počínania. Ponúka niekoľko predpripravených cieľov, ale rovnako je dôležité vedieť, čo chcete dosiahnuť vy sami. Habitify ponúka ako bonus aplikáciu pre Mac. Aplikácia vznikla primárne pre používateľov iOS, avšak už teraz je v niekoľkých krajinách dostupná aj pre používateľov Androidu a možno tak skoro očakávať, že sa otvorí všetkým. Ponúka bezplatný modul, ktorý sa opäť obmedzuje na menší počet zvykov a cieľov.  

done
iOS | Android
Ak patríte k nenáročným používateľom, Done je pre vás to pravé. Aplikácia je jednoduchá, žiadne zbytočné funkcie a vylepšenia, ktoré by obťažovali. V niekoľkých krokoch si svoj cieľ nastavíte podľa potrieb, dáte mu zvolenú farbu pre lepší prehľad a všetko je v priebehu niekoľkých sekúnd vyriešené. Navyše máte k dispozícii prehľadné  štatistiky na jednej stránke, kde prepínate medzi dňami, mesiacmi a roky. Aj tu je bezplatný model obmedzený na 3 ciele. 

Použitá literatúra:

Pondelok, 31. December 2018, 12:53
Ján Dubnička

Mám tú najúžasnejšiu prácu. Inšpirujem ľudí k tomu, aby robili veci, ktoré ich inšpirujú, bavia a dávajú im zmysel. Mám rád ľudí a rád komunikujem. Dobre zvládnutú komunikáciu medzi ľuďmi považujem za základ zdravých vzťahov. Preto pomáham ľuďom pochopiť, akým spôsobom komunikujú a premýšľajú a čo im to môže priniesť alebo naopak v čom ich to môže výrazne brzdiť. Svoju profesionálnu pozornosť zameriavam na prácu so vzorcami myslenia, návykmi, silnými stránkami, telentami a zdrojmi. Verím, že všetko, čo hľadáme, máme vo svojom vnútri. Človek má v sebe všetky odpovede, pretože každý človek je odborníkom na svoj vlastný život. 

Odporúčame z obchodu e-kniha: Plán + bonusy Ján Dubnička, PCC (ICF)

Ako získať, krok za krokom to, čo chcete, rýchlejšie, ako ste si mysleli, že je to vôbec možné.

19,00 €Do košíku Do obchodu

Pre skvalitnenie našich služieb používame na stránkach cookies. Pokračovaním na tejto stránke vyjadrujete súhlas s používaním všetkých cookies. Viac informácii nájdete v sekcii ochrana súkromia.