Storytelling. Povedzte to príbehom Nedeľa, 11. November 2018  Autor: Ján Dubnička
Prečítané: 169 x

„Storytelling znamená rozprávanie príbehov. Existuje stovky rokov a je to tá najprirodzenejšia ľudská činnosť a umenie zároveň.“ Pomocou príbehov sa odovzdávajú vedomosti, informácie, tradície. Príbehy nám pomáhajú pochopiť svet. A práve preto na nás zároveň tak fungujú a ovplyvňujú nás v živote a v práci. Fenomén príbeh sa stáva najsilnejším nástrojom prezentácií, obchodu, leadershipu a marketingu. Príbeh je znovu vybavený zážitok rozprávaný s dostatočným citom a zmyslom pre detail tak, aby bol schopný v poslucháčoch navodiť pocit, že si ho sami prežili. Rozprávanie je umenie i remeslo. Dnes máme takmer všetci okamžitý prístup k neobmedzenému množstvu informácií, takže ich hodnota sa znižuje. To, na čom záleží stále viac, je schopnosť vybrať z nich fakty a dať ich do kontextu. Ak ich dokážete prezentovať tak, aby ste v poslucháčoch vyvolali emócie, máte oveľa väčšiu šancu, že si vaše posolstvo zapamätajú. Príbehy majú moc oslovovať masy. Príbehy sú nákazlivé. Príbehy dokážu inšpirovať. Spomínate si na nejakú power pointovú prezentáciu, ktorá vám vyrazila dych? Predpokladám, že nie. To, že vás prezentácia zaujala bolo spôsobené tým, že si pamätáte toho, kto vám rozprával príbeh. A hlavne, ako ste sa s ním či pri ňom cítili.  Odborníci hovoria, že rozprávanie príbehov je nevyhnutnou zručnosťou lídrov. Richard Branson, Sheryl Sandberg, Bil Gates, Elon Musk – to je niekoľko príkladov výrazných osobností biznisu, ktoré sú zároveň vynikajúcimi rozprávačmi. Príbeh je spôsob, akým šíria svoje myšlienky efektívne. A prečo storytelling funguje? Neurovedci vyskúmali, čo sa s nami deje, keď počujeme príbeh, ktorý je presvedčivý, je v ňom konflikt, napätie, vyvrcholenie. Uvoľní sa celý rad hormónov – kortizol, ktorý vás drží v strehu; oxytocín, vďaka ktorému súcitíte s postavami; dopamín, vďaka ktorému sa cítite dobre, keď sa príbeh skončí šťastne. Príbehy sa neodvolávajú na logiku, ale pôsobia na naše zmysly a emócie. A emócie sú evolučne v mozgu oveľa silnejšie, než rozum. Podľa režiséra a scenáristu Andrewa Stantona, stojaceho za Toy Story alebo Hľadá sa Nemo, je prvým prikázaním rozprávania príbehov vtiahnutie publika do deja. Musíme v ňom vyvolať záujem. Efektívna komunikácia stojí na troch otázkach, v ktorých musíte mať jasno – čo chcete povedať publiku, aké pocity a akú aktivitu v ňom chcete vyvolať. Kde je ideálny priestor pre príbeh? Tam, kde potrebujeme zaujať, vyvolať reakciu, predať zapamätateľné informácie, alebo budovať vzťahy. A nie je to teda náhodou všade, kde sa chceme predať? Či už ide o myšlienku, názor alebo produkt? Ak chcete víťaziť, rozprávajte príbehy. Kde hľadať príbehy? Všade okolo nás a rovnako aj v našom živote. Keď ste zažiarili aj keď ste to zbabrali. Zoberte si papier a pero a zamyslite sa nad svojim životom, súkromným aj pracovným. Nakreslite si dve krivky – sínusoidy vášho života. Jednou farbou znázorníte svoj súkromný život a druhou farbou váš pracovný život. Zakreslite na krivku najvýznamnejšie body, udalosti, pozitívne aj negatívne Vlastnosti príbehu, ktorý ľudí chytí a zaujme: Jednoduchý - Podeľte sa o o tú najdôležitejšiu vec, o podstatu. Prekvapivý - Príbeh by mal obsahovať niečo, čo naruší stereotyp, hádanie podstaty deja. Konkrétny - Z abstraktných vecí urobte konkrétne. Veci neznáme spájajte s tým, čo poslucháči poznajú. Hodnoverný - Používajte hodnoverné detaily, aby poslucháči vášmu príbehu uverili. Emočne zafarbený - Využite emócie. Vaším poslucháčom musí na tom záležať. Aby príbeh šírili a pamätali si ho, musí sa ich dotknúť. Podaný ako príbeh - Príbehy vzbudzujú ľudí k činom. Čaká vás prezentácia plná čísiel a faktov? Chcete upútať pozornosť svojich poslucháčov alebo presvedčiť? Vytvorte si svoj vlastný príbeh práve teraz. Začnite s myšlienkou na koniec. Čo chcete, aby poslucháči cítili?, Čo chcete, aby sa poslucháči naučili?, Čo chcete, aby získali?, Čo chcete, aby urobili?, S čím majú odísť? Čo je hlavné posolstvo vášho príbehu? Prečo ho rozprávate? Zostavte príbeh pomocou štruktúry: Kedy a kde sa to odohralo? Kto/Čo je protagonista? Čo chce? Čo je to hlavné, čo sa prihodí? Ako to celé dopadne? Aké z toho plynie ponaučenie? Alebo príďte na kurz "Storytelling. Povedzte to príbehom", dňa 26.01.2019 do Bratislavy a ja vás naučím, krok za krokom, ako si vytvoriť skvelý príbeh. Prvýkrát sa jedná o víkendový termín.

Celý článok
IKIGAI. Japonské tajomstvo šťastného a dlhého života Utorok, 23. Október 2018  Autor: Ján Dubnička
Prečítané: 820 x

„Ikigai nie je niečo veľké alebo mimoriadne. Je to niečo celkom samozrejmé.“  Často pri práci s manažérmi otvoríme tému ako „správne“ viesť ľudí vo svojom tíme, ako to urobiť tak, aby jednak dosahovali výsledky (čize plnili plány, ciele a KPI’s), ale zároveň boli motivovaní a vnímali prvok ľudskosti v leadershipe. Zvyknem položiť dve otázky. Tá prvá znie: „Prečo pracujete?“. Odpoveď prichádza pomerne rýchlo a zjavne (zabezpečenie rodiny, hypotéka, leasing, poitky atď.). Po nej nasleduje druhá otázka:  „Prečo robíte práve to (tú prácu), čo robíte?“ Tu už to zamýšľanie býva oveľa dlhšie a dostávame sa k témam ako zmysluplnosť, motivátory a demotivátory, hodnoty či silné stránky a vyváženosť oceňujúcej a kritickej spätnej väzby. Na poslednom workshope, som nesmelo otvoril tému, ako by manažéri mohli svojim ľuďom pomôcť objaviť dôvod, prečo ráno vstať z postele, pomôcť im nájsť ich ikigai. A keďže sa stretla s veľkým ohlasom, rozhodol som sa o nej napísať blog. Vydajte sa spolu so mnou na japonský ostrov Okinawa, kde na každých 100 000 obyvateľov pripadá 22,55 sto ročných, čo je počet, ktorý výrazne prevyšuje svetový priemer. Na severnom konci ostrova Okinawa leží mestečko Ogimi, kde žije okolo 3000 ľudí. Toto miesto drží rekord v dlhovekosti svojich obyvateľov. V Ogimi sa stretnete s priateľským prijatím a usmievajúcimi sa ľuďmi. Aké je ich tajomstvo? Ak sa porozprávate s najstaršími obyvateľmi, zistíte, že viac ako strava, jednoduchý život na čerstvom vzduchu, zelený čaj alebo subtropická klíma, je jedným z kľúčov dlhovekosti tajomstvom opradené slovo ikigai, ktoré riadi ich život. Ikigai môžete mať aj vy, môže ho objaviť každý z nás.Čo to vlastne ikigai je? Japonskí vedci ho prekladajú ako vieru v to, že náš život má zmysel. A v Japonsku tú vieru má veľká časť populácie. Toto slovo vzniklo spojením slova pre život - ikiru, a slova kai, čo v priamom preklade znamená "mať hodnotu, využitie, prínos, či dokonca výsledok, účinok". Preklad slova Ikigai teda znamená "zmysel života". Obyvatelia Okinawy by tento výraz preložili ešte trefnejšie a to "dôvod, prečo ráno vstať z postele".Americký cestovaleľ a novinár Dan Buettner hľadal na svete miesta, kde sa ľudia najčastejšie dožívajú 100 a viac rokov. Keď tieto miesta vytipoval, osobne ich navštívil, aby zistil, čo je za tým a čo tí ľudia robia inak. Jedným z tých miest bol práve japonský ostrov Okinawa, ktorý som už spomínal vyššie. Pozrite si Danove vystúpenie na TEDe (pasáž o Okinawe začína v 7:12). Práve Okinawa bola jedným z miest, ktoré Dan Buettner opísal vo svojej práci pre National Geographic ako jednu z modrých zón "Blue Zones". Tento projekt identifikoval na svete 5 modrých zón, kde ľudia žijú najdlhšie a zaoberal sa faktom, čo majú títo ľudia spoločné. Medzi všetkých 5 modrých zón patria: Okinawa (Japonsko), Sardínia (Taliansko), Loma Linda (Kalifornia), Poloostrov Nicoya (Kostarika) a Ikaria (Grécko).Podľa údajov WHO je v Japonsku dlhodobo najdlhšia priemerná očakávaná doba dožitia na svete (v roku 2013 to bolo 84 rokov, o 6 rokov viac než u nás). Toshimasa Sone so svojimi kolegami z Tohoku University Graduate School of Medicine v Sendai v roku 1994 začal sedemročný výskum na viac ako 43 000 Japoncoch vo veku 40 až 79 rokov. Neprekvapí, že až 60% účastníkov malo a poznalo svoje ikigai. Výsledky výskumu ukázali, že počas oných 7 rokov zomrelo iba 5% ľudí s ikigai a 17% ľudí bez ikigai. Tí umierali najmä na kardiovaskulárne ochorenia (zvyčajne mozgovú mŕtvicu), ktorá sa u ľudí s ikigai nevyskytovala. Čo získate s ikigai?·      Budete šťastnejší, pretože váš život vám bude dávať zmysel.·      Budete mať viac motivácie a tým aj síl, pretože ráno budete mať dôvod, prečo vstať z postele.·      Budete dosahovať lepšie výsledky v práci.·      Budete zdravší a dožijete sa vyššieho veku (ako dokazujú vedecké výskumy).·      Budete pokojnejší v neľahkých situáciách, pretože budete vidieť "svetlo na konci tunela," čiže to, prečo tu ste.   Ako nájsť ikigai? Podľa Japoncov má každý človek svoje ikigai. Ikigai je ukryté v našom vnútri a vyžaduje si trpezlivé skúmanie, aby sme prenikli do najväčších hlbín svojej bytosti a našli ho. Nájdite si pokojné miesto, zoberte si papier a pero, zamyslite sa a hľadajte odpoveď na otázky položené nižšie. Poďme hladať váš „dôvod, prečo ráno vstávate“. Čo milujete? Zamyslite sa nad tým, čo milujete a čo vás robí šťastných. Čo je to, o čom sa s ľuďmi rozprávate s vášňou a nadšením a ste schopní sa o tom rozprávať aj dlhé hodiny. Spomeňte si aj na to, čo vo vás rovnaké pocity vzbudzovalo, keď ste boli malé deti. Ako „dospeláci“ totiž na všeličo nechtiac zabudneme a svoju skutočnú lásku nahradíme tým, čo po nás chcú a čo od nás očakávajú ostatní. V čom ste dobrí? Je užitočné nechať to zhodnotiť aj ľudí okolo vás. Dôvod je jednoduchý, aj napriek niekoľkodňovom usilovnom premýšľaní a pátraní, môžete na niečo zabudnúť. Hovorím z vlastnej skúsenosti, stalo sa to aj mne. Ak náhodou zistíte, že váš zoznam je do značnej miery zhodný s tým, čo milujete, je to v poriadku. Kombinácia týchto dvoch množín je totiž vaša vášeň. Čo svet potrebuje? Toto je čisto otázka na zamyslenie pre vás samotných. Nepotrebujete žiadne dáta a analýzy. Každý totiž máme iné ikigai. Čo podľa vás osobne svet potrebuje? Keď si to spíšete, skúste sa porozprávať o jednotlivých bodoch aj so svojimi priateľmi. Za čo môžete dostať zaplatené? Pri tvorbe tohoto zoznamu si zaspomínajte aj na to, za ktorú zo svojich zručností ste už v minulosti dostali zaplatené. Rovnako sa môžete zamyslieť aj nad tým, za čo vy a ďalší ľudia platíte ostatným. Ak si u nejakého bodu nie ste istí, spýtajte sa pár ľudí okolo seba, či by vám za danú vec či službu boli ochotní zaplatiť, alebo nie. Ikigai je onou povestnou špičkou Maslowovej pyramída potrieb - sebarealizáciou. Aj keď, podľa mnohých stojí ikigai ešte o stupienok vyššie. Je to priamy dôsledok naplnenie všetkých stupňov Maslowovej pyramídy potrieb a práve preto nemôže byť pre každého. Nedá sa dosiahnuť na povel. Je to vyústenie niekedy aj veľmi dlhej cesty, pričom každý z nás má tu cestu inak dlhú a inak komplikovanú. Teda v dospelosti. V detstve je cesta ikigai jednoduchá.  Cvičenie - nájdete svoje IKIGAIUrobte si krátke cvičenie. Pozrite sa ešte raz na kruhy Ikigai a ku každému kruhu napíšte aspoň tri činnosti alebo aktitity: Čo naozaj milujem? V čom som naozaj dobrý až excelentné? Čo ma živí alebo čo chcem aby ma živilo? Čo môžem urobiť pre svet a ľudí v mojej blízosti? Keď už budete mať ku každej otázke tri aktivity, zamyslite sa a hľadajte prieniky. Našli ste nejaké? Ak nie, skúste si odpovedať na otázku: Čo by som mal/a urobiť preto, aby som tie prieniky našiel?Základné pravidlá, podporujúce ikigai. Udržujte sa stále aktívny. Kto opustí to, čo miluje a dokáže robiť, stráca zmysel svojho životaBerte to s pokojom. Uponáhľanosť zhoršuje kvalitu života. Obklopte sa skutočnými priateľmi. Sú ten najlepší elixír proti starostiam. S priateľmi si môžeme rozprávať, zdieľať zážitky, snívať. Udržujte sa v kondícii. Voda je v pohybe, čerstvá plynie, je priezračná. Rovnako tak váš životný motor potrebuje každodennú pohyb, aby vydržal mnoho rokov. Usmievajte sa. Je dobré vedieť, čo je zlé, ale nezabudnime, že žiť v tomto nádhernom svete plnom možností a príležitostí je obrovský dar. Žite v kontakte s prírodou. Väčšina z nás žije v meste, ale potrebujeme sa do prírody pravidelne vracať, aby sme sa nestratili sami sebe. Ďakujte. Každému a všetkému, čo rozjasňuje váš každodenný život a dáva vám pocit šťastia, že ste na svete. Žite prítomným okamihom. Prestaňte sa sťažovať na minulosť a báť sa budúcnosti. Všetko, čo máte, je dnešný deň. Využite ho čo najlepšie. Nasledujte svoje ikigai. Každý svoj deň potom prežijete radostne a naplno - a zostanete celý život mladí! Zamyslite sa nad tým, ako by ste mohli svojmu tímu pomôcť objaviť IKIGAI, individuálne aj tímové. Jednou z možností ako pracovať s tímom, je využiť metodiku The Rocket Model. Viac o ikigai nájdete v knihe: Héctor García, Francesc Miralles: IKIGAI. Šťastný a dlhý život. Nakladatelství LEDA, 2017.

Celý článok
Disneyho stratégia – ako kreatívne a efektívne vyriešiť problém. Štvrtok, 18. Október 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 738 x

Väčšina z nás vie, aké neefektívne je kritizovať samého seba. Môže to pôsobiť deštruktívne na náš sebaobraz, a situáciu to vonkoncom nezmení. V článku si predstavíme praktickú stratégiu, ktorá vám pomôže: prichádzať s efektívnymi nápadmi riešenia problémov ujasniť si praktické pomôcky pre dosahovanie cieľov, prehodnocovanie zdrojov, organizovanie generovať konštruktívnu kritiku. Disneyho stratégia zahŕňa tri "charaktery" a každý z nich svojím spôsobom prispieva k celku. CVIČENIE - potrebujeme: 3x papier A4, pero. Jednotlivo na papier A4 si napíšte “idealista”, “realista”, “kritik”, a tieto tri papiere položte na zem vedľa seba, prípadne na stoličky, kreslá, do iných miestností... Pomyslite na situáciu alebo problém, ktorý by ste chceli riešiť efektívne. Musí to byť skutočná záležitosť, aby sme si Disneyho stratégiu reálne vyskúšali. Môže to byť nejaká úloha v práci, osobný problém či príležitosť, ktorú zvažujete využiť. Následne si predstavte tri charaktery: IDEALISTU (snílek, rojko, človek, ktorý sa oddáva sneniu a ideálnym predstavám. Pýta sa “ČO?”), vášho REALISTU (pragmatik, ktorý plánuje krok po kroku. Pýta sa “AKO”) a vášho KRITIKA (zvažuje pre a proti, uvažuje nad tým, ako môže plán zlyhať, na čo sme zabudli. Pýta sa”PREČO?”). Teraz si predstavte tri imaginárne miesta, do ktorých môžete vkročiť a ktoré predstavujú vaše tri charaktery. Predstavte si čo najviac detailov týchto miest (prostredie, farby, vôňu,…) (IDEALISTA) Najprv pomyslite na čas, kedy ste boli naozaj tvorivými a prichádzali ste s množstvom nápadov. Môžete myslieť na vaše predchádzajúce zamestnania alebo na situácie mimo práce. Vcíťte sa do role snílka a znovu prežite predchádzajúcu skúsenosť. Prechádzajte každým zmyslovým orgánom a vnesiete do mysle obrazy, zvuky a pocity. Predstavte si, čo ste videli. Počúvajte, čo ste počuli. Cíťte, čo ste cítili… Staňte sa tým, čím ste vtedy boli... Postavte sa na papier, na ktorom píše idealista. Tento papier predstavuje dané imaginárne miesto. Ukotvuje zážitok, že ste idealista... Ak si nedokážete spomenúť na situáciu, kedy ste boli tvorivými a všetko bolo ideálne, vžite sa do kože niekoho iného, o ktorom viete, že je tvorivý, a predstavte si, ako by ste sa cítili. V role IDEALISTU si ešte chvíľku posnívajte, a potom sa z tvorivej pozície vráťte. Vykročte späť z papiera. Potrebujeme prerušiť myšlienky, vyčistiť myslenie a zmeniť sústredenie. Takže si teraz predstavte svoje najmilšie zvieratko :)  (REALISTA) Teraz si spomeňte na čas, kedy ste boli realistickí a opatrní. Predstavte si situáciu, kedy ste boli dokonale zorganizovaní. Keď do činnosti vložíte plán, budete efektívne zvládať mnoho praktických aspektov. Opäť môžete čerpať inšpiráciu od druhých, ktorí preukazujú tieto prednosti. Predstavte si, čo ste videli. Počúvajte, čo ste počuli. Cíťte, čo ste cítili… Staňte sa tým, čím ste vtedy boli. Ak je skúsenosť dostatočne živá, posilnená predstavami zvukov, obrazov a pocitov, vkročte do realistickej pozície. Ukotvite svoj stav do miesta realistu. Chvíľu vyčkajte, precíťte to a potom sa vráťte späť. Opäť je potrebné prerušiť myšlienky a zmeniť sústredenie. Tentokrát si spomeňte, ako vyzerajú dvere k vám domov :)  (KRITIK) Nakoniec sa staňte kritikom. Myslite v spomienkach na dobu, kedy ste disponovali konštruktívnou kritikou a objavovali ste slabé miesta v argumentoch a riešeniach. Kedy ste zvažovali všetky pre a proti, a čo by mohlo prebiehať zle. Predstavte si, čo ste videli. Počúvajte, čo ste počuli. Cíťte, čo ste cítili… Staňte sa tým, čím ste vtedy boli. Ak je to pre vás ťažké, opäť sa inšpirujte osobou, ktorá takýmto spôsobom myslí. Vkročte do miesta kritiky, znovu plne prežite, upevnite svoju skúsenosť a vykročte von. Prerušme sústredenie a myšlienky predstavou nášho najobľúbenejšieho jedla :)  Keď ste zakotvili tieto tri stavy v odlišných miestach, môžete začať posudzovať svoju situáciu. Vstúpte do pozície idealistu a uvažujte nad rôzmymi tvorivými spôsobmi, ktoré vyriešia váš problém. Žiadne predsudky. Nenechajte sa zviesť z cesty tým, čo je uskutočniteľné a zmyselné. Nechajte bez zábran pretekať nápady a vracajte sa k posilňujúcemu stavu tvorivosti, ktorý ste práve prežili. V tomto stave neexistuje kritika a ani ohodnotenie, takže žiadne nápady nebudú zbytočné. Môžete použiť jazykové vzorce ako "Čo keby ...", "Rád by som vedel, či ..." a predstavovať si, čo by mohlo nastať. Môže to byť príjemný zážitok, takže si užívajte snívanie a spoznajte svoje miesto tvorivosti. Keď ste vyčerpali svoje tvorivé nápady, vyjdite z pozície von. Predstavte si fialového slona, aby sme preprušili myšlienky. Teraz vkročte do realistickej pozície. Uvažujte, ako nápady zrealizovať. Opäť bez posudzovania. Myslite na všetky faktory, ako čas, zdroje, veci, ktoré budete musieť iniciovať a organizovať, ľudia, ktorí vám môžu pomôcť. Pýtajte sa sami seba: "Ako to môžem urobiť?" A odpovedzte na svoju otázku pragmatickým, realistickým spôsobom. Snažte sa nezabudnúť na žiaden nápad, ktorý vymyslel idealista pred chvíľou. Potom vyjdite von z pozície. Predstavte si žltý klavír. Ako ďalšie vstúpte do kritickej pozície a tentokrát použite svoje kritické zručnosti, aby ste sa vysporiadali so všetkými nástrahami a prekážkami. Na čo sme zabudli? Aký dopad môžu mať dané kroky? Čo môže prebiehať zle? Buďte kritickí, no pritom zostaňte po celú dobu konštruktívni a majte na mysli požadovaný výsledok - problém, ktorý riešite. Potom sa vráťte späť do neutrálnej pozície. Kedy ste boli prvýkrát na dovolenke? A TERAZ PRÍDE NAJDÔLEŽITEJŠÍ KROK: Vráťte sa späť do miesta idealistu, snílka. Myslite na nápady riešení problému, ktoré ste si vytvorili. Avšak tentokrát sa sústreďte aj na praktické problémy a kritiku, ktoré boli vyvolané rolami realistu a kritika. Buďte kreatívny v reakcii na prekážky a nedostatky, ako ste boli na začiatku. Uvoľnite sa a s úsmevom na tvári prehodnocujte. Pokračujte čo najdlhšie a užívajte si kreatívne nachádzanie riešení.

Celý článok
Obranné mechanizmy, ktoré riadia našu myseľ Streda, 30. Máj 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 1546 x

Tajomstvo podvedomia. Pozor, len pre silné povahy! Je prirodzené, že sa v našich životoch vyskytujú nepríjemné situácie. Stupňuje sa v nás napätie a frustrácia, následkom čoho prichádza určitá reakcia na podnet. Niekedy však náš pohľad na vec nezodpovedá realite. Myseľ človeka je obdarená obrannými mechanizmami, ktoré pomáhajú zachovať duševnú rovnováhu a chránia nás pred úzkosťou. Skresľujú skutočnosť a predpokladá sa, že fungujú na úrovni nevedomia. Ak sa používajú dlhodobo, situácia sa zhoršuje a osoba sa vyhýba riešeniu situácie. Dnes si priblížime niekoľko základných obranných reakcií. Racionalizácia – spôsob obrany, pri ktorom jednotlivec zdanlivo rozumne vysvetľuje svoje nerozumné, neprijateľné správanie. To, čo je v skutočnosti iracionálne, prezentuje sebe i ostatným ako racionálne. Ak človek koná impulzívne a neskôr to oľutuje, nie je schopný akceptovať skutočnosť, že konal neprimerane, a vymyslí si pre svoje správanie „dobrý dôvod“. Racionalizácia sa používa aj na vysvetlenie vlastnej neschopnosti, zábudlivosti, nevedomosti, atď. Ak človek nedosiahol určitý cieľ a povie „Ani som sa veľmi nesnažil“, bráni sa úzkosti vyvolanej pocitom neúspechu a stratou sebaúcty.TIP: Buďte k sebe úprimní a prijmite fakt, že aj vy môžete robiť chyby. Presunutie – presmerovanie energie na činnosť, ktorá je alternatívou priameho a uspokojujúceho uvoľnenia. K presunutiu dochádza buď preto, že také uvoľnenie nie je možné, alebo preto, že je neprípustné. Ak sa dlhodobo snažíme niečo dosiahnuť a nedarí sa nám, zmeníme pôvodný zámer na iný.TIP: Áno, niekedy je vhodné prehodnotiť ciele. Nezabúdajte však, že každý úspech vyžaduje trpezlivosť. Sublimácia – obranný mechanizmus s pozitívnym dôsledkom. Sublimácia je presunutie, ktoré vyústi do prospešnej, produktívnej činnosti. Ako príklad môžeme uviesť obézneho človeka, ktorý je naučený dlhodobo jesť nezdravo. Čokoláda, pizza, chipsy, burgre, to všetko mu prináša potešenie. Keď sa rozhodne svoju situáciu zmeniť, presunie energiu z prejedania sa, do cvičenia a zdravého životného štýlu.TIP: Zvažujte, kam investujete svoju energiu. Identifikácia – introjekcia alebo inkorporácia vlastností druhej osoby. Identifikáciu je možné sledovať v rôznych situáciách. Môže slúžiť na odstránenie strachu z osoby, ktorá má väčšiu moc. Napríklad dieťa sa správa mimo domova ako agresívny otec. Identifikáciu vieme spozorovať aj u ľudí, ktorí prišli o niekoho blízkeho. Pomocou osvojenia vlastností osoby, ktorá odišla alebo zomrela, sa nevedome snažíme obnoviť jej prítomnosť v sebe samom. Pre lepšie pochopenie uvedieme ako príklad manželku nefajčiarku, ktorá po manželovej smrti začne fajčiť, lebo on bol fajčiar. Identifikáciu ako obranný mechanizmus používame aj v prípade prehry. Jedinec, ktorý nedosiahol určitý cieľ sa stotožní so skupinou, ktorá daný cieľ dosiahla… Identifikácia môže byť aj pozitívny obranný mechanizmus, ktorý umožňuje odovzdávanie hodnôt a zabezpečuje konzistentnosť očakávaní. Ak máme osobu, ktorú obdivujeme, snažíme sa ju napodobniť a identifikovať sa s jej správaním, čo nám môže pomôcť k dosiahnutiu cieľa.TIP: Učte sa od najlepších. Vytesnenie – vylúčime z vedomia všetko, čo nechceme prijať. Myšlienky, spomienky alebo pocity. Je to prirodzená reakcia mysle, kedy sa snaží potlačiť nepríjemné impulzy.TIP: Straty patria k nášmu životu práve tak, ako nálezy. Reaktívna formácia – vo vedomí sa myšlienka či pocit, ktoré by mohli vyvolať úzkosť, nahradia ich opakom. Nenávisť nahradí láska, odpor nahradí náklonnosť. Pôvodná emócia však nemizne, len sa skrýva. Následkom reaktívnej formácie môže človek vyjadrovať druhej osobe toľko lásky, až je to dotyčnému nepríjemné, keďže pôvodný vzťah nie je práve najideálnejší.TIP: Úprimnosť je to, čo buduje vzťahy. Projekcia – pokus jednotlivca zbaviť sa svojich neprijateľných čŕt tým, že ich pripíše niekomu inému. Pri projekcii môže človek obviňovať druhých, že ho nenávidia, chcú mu ublížiť, chcú ho iba využiť, sú zlí, nepriateľskí, a pod., hoci sú to práve jeho myšlienky.TIP: Zamyslite sa nad svojimi nedostatkami. Nečakajte od ľudí to, čo neviete dať. Anulovanie – pokus mysle rekonštruovať minulé udalosti, aby nevyvolávali úzkosť. Ak je správanie alebo jeho dôsledky neprijateľné, želáme si, aby situácia nikdy nenastala, alebo ju podvedome prerobíme tak, aby bola menej nepríjemná. V procese anulovania dochádza k výraznému skresleniu pravdy a človek na úrovni vedomia skutočne uverí, že sa nesprával neprijateľne.TIP: Pýtajte sa sami seba: „Ako to vlastne bolo?“ Poprenie – myseľ nedokáže priamo riešiť ohrozujúcu situáciu, a tak ju jednoducho neguje. V realite je niečo tak nepríjemné, že tomu človek nevie čeliť. Ak tento fakt poprie, dochádza k dočasnému zmierneniu úzkosti. Popretie môže byť sprevádzané aj nahrádzaním skutočnosti predstavami. Napríklad, manželia odmietajú príznaky manželskej krízy a správajú sa, akoby boli šťastní a spokojní. Drsnejší príklad je smrť blízkej osoby, kedy jej izbu rodina necháva v pôvodnom stave, ako keď žila.TIP: Niektoré veci nezmeníme. Fixácia a regresia – v priebehu života sa môže človek viac alebo menej fixovať na niektoré štádium. Fixácia zapríčiňuje, že dotyčná osoba si neosvojila spôsoby, ako zvládať zložité situácie a frustráciu. Zjednodušene povedané „nemá niektoré veci odžité“. Ak osoba nie je schopná čeliť stresu, vracia sa do predchádzajúcich vzorcov správania – regresia. Mladomanželka uteká domov k rodičom, len čo sa objavia v manželstve prvé problémy, muž v novom zamestnaní náhle ochorie, aby sa oňho mohla doma starať manželka.TIP: Skúsenosť je názov, ktorý dávame svojim chybám a omylom. Obranné mechanizmy pomáhajú človeku zmierniť pocity ohrozenia a neistoty bez toho, aby im priamo čelil. Netvrdíme, že sú zlé. Sú prirodzenou súčasťou každého z nás a chránia našu identitu. To však situáciu nezmení. Bližšie pochopenie mechanizmov našej mysle zabezpečí efektívnejšie správanie a my môžeme pevne držať naše „kormidlo“. Našli ste si v článku tie svoje obranné mechanizmy?

Celý článok
#2 Ako efektívne komunikovať Pondelok, 14. Máj 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 1030 x

V predchádzajúcom článku sme sa zmienili o vnímaní podobnosti, o zrkadlení. Zrkadlenie vám pomôže vcítiť sa do kože druhého. Zrkadlenie v správaní je vysoko efektívna komunikačná technika, pri ktorej sa pomocou reči tela snažíme naladiť na druhú osobu. Ak privediete človeka k viac otvorenému postoju, môžete u neho vyvolať stav mysle, ktorý je viac prijímajúci. V dneškom článku sa priblížime k druhej časti, ako viesť rozhovor. Postupné vedenie rozhovoru. V konfliktnej situácii nesmieme hneď pôsobiť protichodne. Ak by sme z ničoho nič začali hovoriť pokojným hlasom, mohlo by to vyzerať príliš okato, a obrátilo by sa to proti nám. Preto je potrebné meniť spôsob komunikácie postupne. Ak človek, s ktorým komunikujeme zvyšuje hlas a rozpráva rýchlo, mali by sme začať tam kde on – zvýšiť hlas a produkciu slov. Následne pomaly zvoľnovať v tóne hlasu, v postoji. Uvoľniť paže, nemať prekrížené nohy, menej gestikulovať rukami. Ak máte dobrý raport, môžeme začať rozhovor viesť. Stav našej mysle a fyziológia tela je spätá. Sme šťastní, lebo si pospevujeme? Alebo si pospevujeme, lebo sme šťastní? Funguje to v oboch smeroch. Aktivita spôsobuje radosť, a zároveň radosť spôsobuje aktivitu. Je to začarovaný kruh, ktorý začína pri myšlienke, pokračuje pri správaní a odzrkadlí sa v emóciách, ktoré opäť pokračujú k myšlienke, správaniu a emóciám. Vďaka spätosti mysle a fyziológie funguje zrkadlenie a vedenie v rozhovore. Možnosti využitia: Ako sme už spomínali v príkladoch, táto komunikačná technika je ideálna pre konfliktné situácie. Uvoľnenie napätia medzi komunikantmi smeruje ku kompromisu. Uvoľnenie atmosféry v napätých situáciách. Nemusia byť konfliktné. Ide o situácie, kedy sa účastníci z nejakého dôvodu necítia pohodlne. Môže to byť napríklad pracovný pohovor, porada, čakanie u lekára, na úrade. Vhodnou pomôckou pre uvoľnenie atmosféry, je použiť humor. Presviedčanie pri predaji. Úspešní predajcovia dosahujú skvelé výsledky aj vďaka týmto technikám. Ak natrafíte na skeptického zákazníka, zrkadlenie vám pomôže vytvoriť dôveru. Argumenty a objektívna kvalita produktu je zbytočná, pokiaľ vám klient nedôveruje. Vzbudiť u človeka nadšenie. Potrebujete motivovať zamestnancov? Začnite zrkadlením a vedením rozhovoru. Ak z vás srší entuziazmus, zamestnanca ním ľahko nakazíte. Vplyv na skupinu. V každej skupine funguje istá hierarchia. Všade sa nájde dominantnejší jedinec, ku ktorému sa prikláňa väčšina ľudí v skupine. Často stačí, ak presvedčíte o svojej pravde jedného či dvoch účastníkov, ktorí majú na skupinu vplyv. Ukončenie konverzácie. Ak máte v rukách vedenie komunikácie, nemusíte ukončovať rozhovor prudko. Stačí otočiť hlavu, pozrieť sa cez rameno, na hodinky. Takto dáte jemne najavo, že chcete situáciu uzavrieť a konverzáciu ukončiť. Osoba oproti vám nebude mať pocit, že ste ju rázne prerušili, ale dopovie posledné podstatné informácie a dokonca sa môže stať, že rozhovor ukončí aj sama.    Zrkadlenie a vedenie komunikácie majú nevyčerpateľnú studňu využitia. Môžete ich manifestovať denne, s kýmkoľvek. Či už na pracovisku, doma, pri výchove detí. Každému dobre padne, ak sa cíti pochopený a vypočutý.  

Celý článok
Odporúčame z obchodu kniha: Chce to LEN odvahu! Ján Dubnička, PCC (ICF)

Spoznajte účinné rady a techniky, ako prekonať strach, vybudovať si sebadôveru a získať mentálne svaly.

16,65 €Do košíku Do obchodu

Pre skvalitnenie našich služieb používame na stránkach cookies. Pokračovaním na tejto stránke vyjadrujete súhlas s používaním všetkých cookies. Viac informácii nájdete v sekcii ochrana súkromia.