Obranné mechanizmy, ktoré riadia našu myseľ Streda, 30. Máj 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 554 x

Tajomstvo podvedomia. Pozor, len pre silné povahy! Je prirodzené, že sa v našich životoch vyskytujú nepríjemné situácie. Stupňuje sa v nás napätie a frustrácia, následkom čoho prichádza určitá reakcia na podnet. Niekedy však náš pohľad na vec nezodpovedá realite. Myseľ človeka je obdarená obrannými mechanizmami, ktoré pomáhajú zachovať duševnú rovnováhu a chránia nás pred úzkosťou. Skresľujú skutočnosť a predpokladá sa, že fungujú na úrovni nevedomia. Ak sa používajú dlhodobo, situácia sa zhoršuje a osoba sa vyhýba riešeniu situácie. Dnes si priblížime niekoľko základných obranných reakcií. Racionalizácia – spôsob obrany, pri ktorom jednotlivec zdanlivo rozumne vysvetľuje svoje nerozumné, neprijateľné správanie. To, čo je v skutočnosti iracionálne, prezentuje sebe i ostatným ako racionálne. Ak človek koná impulzívne a neskôr to oľutuje, nie je schopný akceptovať skutočnosť, že konal neprimerane, a vymyslí si pre svoje správanie „dobrý dôvod“. Racionalizácia sa používa aj na vysvetlenie vlastnej neschopnosti, zábudlivosti, nevedomosti, atď. Ak človek nedosiahol určitý cieľ a povie „Ani som sa veľmi nesnažil“, bráni sa úzkosti vyvolanej pocitom neúspechu a stratou sebaúcty.TIP: Buďte k sebe úprimní a prijmite fakt, že aj vy môžete robiť chyby. Presunutie – presmerovanie energie na činnosť, ktorá je alternatívou priameho a uspokojujúceho uvoľnenia. K presunutiu dochádza buď preto, že také uvoľnenie nie je možné, alebo preto, že je neprípustné. Ak sa dlhodobo snažíme niečo dosiahnuť a nedarí sa nám, zmeníme pôvodný zámer na iný.TIP: Áno, niekedy je vhodné prehodnotiť ciele. Nezabúdajte však, že každý úspech vyžaduje trpezlivosť. Sublimácia – obranný mechanizmus s pozitívnym dôsledkom. Sublimácia je presunutie, ktoré vyústi do prospešnej, produktívnej činnosti. Ako príklad môžeme uviesť obézneho človeka, ktorý je naučený dlhodobo jesť nezdravo. Čokoláda, pizza, chipsy, burgre, to všetko mu prináša potešenie. Keď sa rozhodne svoju situáciu zmeniť, presunie energiu z prejedania sa, do cvičenia a zdravého životného štýlu.TIP: Zvažujte, kam investujete svoju energiu. Identifikácia – introjekcia alebo inkorporácia vlastností druhej osoby. Identifikáciu je možné sledovať v rôznych situáciách. Môže slúžiť na odstránenie strachu z osoby, ktorá má väčšiu moc. Napríklad dieťa sa správa mimo domova ako agresívny otec. Identifikáciu vieme spozorovať aj u ľudí, ktorí prišli o niekoho blízkeho. Pomocou osvojenia vlastností osoby, ktorá odišla alebo zomrela, sa nevedome snažíme obnoviť jej prítomnosť v sebe samom. Pre lepšie pochopenie uvedieme ako príklad manželku nefajčiarku, ktorá po manželovej smrti začne fajčiť, lebo on bol fajčiar. Identifikáciu ako obranný mechanizmus používame aj v prípade prehry. Jedinec, ktorý nedosiahol určitý cieľ sa stotožní so skupinou, ktorá daný cieľ dosiahla… Identifikácia môže byť aj pozitívny obranný mechanizmus, ktorý umožňuje odovzdávanie hodnôt a zabezpečuje konzistentnosť očakávaní. Ak máme osobu, ktorú obdivujeme, snažíme sa ju napodobniť a identifikovať sa s jej správaním, čo nám môže pomôcť k dosiahnutiu cieľa.TIP: Učte sa od najlepších. Vytesnenie – vylúčime z vedomia všetko, čo nechceme prijať. Myšlienky, spomienky alebo pocity. Je to prirodzená reakcia mysle, kedy sa snaží potlačiť nepríjemné impulzy.TIP: Straty patria k nášmu životu práve tak, ako nálezy. Reaktívna formácia – vo vedomí sa myšlienka či pocit, ktoré by mohli vyvolať úzkosť, nahradia ich opakom. Nenávisť nahradí láska, odpor nahradí náklonnosť. Pôvodná emócia však nemizne, len sa skrýva. Následkom reaktívnej formácie môže človek vyjadrovať druhej osobe toľko lásky, až je to dotyčnému nepríjemné, keďže pôvodný vzťah nie je práve najideálnejší.TIP: Úprimnosť je to, čo buduje vzťahy. Projekcia – pokus jednotlivca zbaviť sa svojich neprijateľných čŕt tým, že ich pripíše niekomu inému. Pri projekcii môže človek obviňovať druhých, že ho nenávidia, chcú mu ublížiť, chcú ho iba využiť, sú zlí, nepriateľskí, a pod., hoci sú to práve jeho myšlienky.TIP: Zamyslite sa nad svojimi nedostatkami. Nečakajte od ľudí to, čo neviete dať. Anulovanie – pokus mysle rekonštruovať minulé udalosti, aby nevyvolávali úzkosť. Ak je správanie alebo jeho dôsledky neprijateľné, želáme si, aby situácia nikdy nenastala, alebo ju podvedome prerobíme tak, aby bola menej nepríjemná. V procese anulovania dochádza k výraznému skresleniu pravdy a človek na úrovni vedomia skutočne uverí, že sa nesprával neprijateľne.TIP: Pýtajte sa sami seba: „Ako to vlastne bolo?“ Poprenie – myseľ nedokáže priamo riešiť ohrozujúcu situáciu, a tak ju jednoducho neguje. V realite je niečo tak nepríjemné, že tomu človek nevie čeliť. Ak tento fakt poprie, dochádza k dočasnému zmierneniu úzkosti. Popretie môže byť sprevádzané aj nahrádzaním skutočnosti predstavami. Napríklad, manželia odmietajú príznaky manželskej krízy a správajú sa, akoby boli šťastní a spokojní. Drsnejší príklad je smrť blízkej osoby, kedy jej izbu rodina necháva v pôvodnom stave, ako keď žila.TIP: Niektoré veci nezmeníme. Fixácia a regresia – v priebehu života sa môže človek viac alebo menej fixovať na niektoré štádium. Fixácia zapríčiňuje, že dotyčná osoba si neosvojila spôsoby, ako zvládať zložité situácie a frustráciu. Zjednodušene povedané „nemá niektoré veci odžité“. Ak osoba nie je schopná čeliť stresu, vracia sa do predchádzajúcich vzorcov správania – regresia. Mladomanželka uteká domov k rodičom, len čo sa objavia v manželstve prvé problémy, muž v novom zamestnaní náhle ochorie, aby sa oňho mohla doma starať manželka.TIP: Skúsenosť je názov, ktorý dávame svojim chybám a omylom. Obranné mechanizmy pomáhajú človeku zmierniť pocity ohrozenia a neistoty bez toho, aby im priamo čelil. Netvrdíme, že sú zlé. Sú prirodzenou súčasťou každého z nás a chránia našu identitu. To však situáciu nezmení. Bližšie pochopenie mechanizmov našej mysle zabezpečí efektívnejšie správanie a my môžeme pevne držať naše „kormidlo“. Našli ste si v článku tie svoje obranné mechanizmy?

Celý článok
#2 Ako efektívne komunikovať Pondelok, 14. Máj 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 208 x

V predchádzajúcom článku sme sa zmienili o vnímaní podobnosti, o zrkadlení. Zrkadlenie vám pomôže vcítiť sa do kože druhého. Zrkadlenie v správaní je vysoko efektívna komunikačná technika, pri ktorej sa pomocou reči tela snažíme naladiť na druhú osobu. Ak privediete človeka k viac otvorenému postoju, môžete u neho vyvolať stav mysle, ktorý je viac prijímajúci. V dneškom článku sa priblížime k druhej časti, ako viesť rozhovor. Postupné vedenie rozhovoru. V konfliktnej situácii nesmieme hneď pôsobiť protichodne. Ak by sme z ničoho nič začali hovoriť pokojným hlasom, mohlo by to vyzerať príliš okato, a obrátilo by sa to proti nám. Preto je potrebné meniť spôsob komunikácie postupne. Ak človek, s ktorým komunikujeme zvyšuje hlas a rozpráva rýchlo, mali by sme začať tam kde on – zvýšiť hlas a produkciu slov. Následne pomaly zvoľnovať v tóne hlasu, v postoji. Uvoľniť paže, nemať prekrížené nohy, menej gestikulovať rukami. Ak máte dobrý raport, môžeme začať rozhovor viesť. Stav našej mysle a fyziológia tela je spätá. Sme šťastní, lebo si pospevujeme? Alebo si pospevujeme, lebo sme šťastní? Funguje to v oboch smeroch. Aktivita spôsobuje radosť, a zároveň radosť spôsobuje aktivitu. Je to začarovaný kruh, ktorý začína pri myšlienke, pokračuje pri správaní a odzrkadlí sa v emóciách, ktoré opäť pokračujú k myšlienke, správaniu a emóciám. Vďaka spätosti mysle a fyziológie funguje zrkadlenie a vedenie v rozhovore. Možnosti využitia: Ako sme už spomínali v príkladoch, táto komunikačná technika je ideálna pre konfliktné situácie. Uvoľnenie napätia medzi komunikantmi smeruje ku kompromisu. Uvoľnenie atmosféry v napätých situáciách. Nemusia byť konfliktné. Ide o situácie, kedy sa účastníci z nejakého dôvodu necítia pohodlne. Môže to byť napríklad pracovný pohovor, porada, čakanie u lekára, na úrade. Vhodnou pomôckou pre uvoľnenie atmosféry, je použiť humor. Presviedčanie pri predaji. Úspešní predajcovia dosahujú skvelé výsledky aj vďaka týmto technikám. Ak natrafíte na skeptického zákazníka, zrkadlenie vám pomôže vytvoriť dôveru. Argumenty a objektívna kvalita produktu je zbytočná, pokiaľ vám klient nedôveruje. Vzbudiť u človeka nadšenie. Potrebujete motivovať zamestnancov? Začnite zrkadlením a vedením rozhovoru. Ak z vás srší entuziazmus, zamestnanca ním ľahko nakazíte. Vplyv na skupinu. V každej skupine funguje istá hierarchia. Všade sa nájde dominantnejší jedinec, ku ktorému sa prikláňa väčšina ľudí v skupine. Často stačí, ak presvedčíte o svojej pravde jedného či dvoch účastníkov, ktorí majú na skupinu vplyv. Ukončenie konverzácie. Ak máte v rukách vedenie komunikácie, nemusíte ukončovať rozhovor prudko. Stačí otočiť hlavu, pozrieť sa cez rameno, na hodinky. Takto dáte jemne najavo, že chcete situáciu uzavrieť a konverzáciu ukončiť. Osoba oproti vám nebude mať pocit, že ste ju rázne prerušili, ale dopovie posledné podstatné informácie a dokonca sa môže stať, že rozhovor ukončí aj sama.    Zrkadlenie a vedenie komunikácie majú nevyčerpateľnú studňu využitia. Môžete ich manifestovať denne, s kýmkoľvek. Či už na pracovisku, doma, pri výchove detí. Každému dobre padne, ak sa cíti pochopený a vypočutý.  

Celý článok
#1 Ako efektívne komunikovať Štvrtok, 19. Apríl 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 331 x

Komunikácia je okrem podávania a získavania informácií tiež jedným z prostriedkov na dosiahnutie cieľa. To, ako prebieha naša interakcia s okolím, ovplyvňuje mnoho faktorov. Na základe našich skúseností sme si osvojili istý štýl komunikácie, ktorý používame denne, či už v práci alebo vo voľnom čase. Dobrý vzťah medzi komunikantmi je prvým krokom k úspešnej konverzácii. Ale ako to dosiahnuť, keď sme všetci tak odlišní? V sérii príspevkov „Ako efektívne komunikovať“ vám postupne odhalíme tipy, ako na to. Vnímanie podobnosti - raport. Vnímanie podobnosti, odbornejšie raport, je prvý z princípov úspešnej komunikácie. Odlišnosť ľudí nemá hraníc. V bežnom živote sa extrovert stretne s introvertom, na výsledok zameraný človek zase s človekom, ktorého prioritou sú dobré vzťahy na pracovisku, a pod. Niekedy sú odlišnosti medzi komunikujúcimi kameňom úrazu. Určite ste sa stretli s pojmom reč tela. Váš výraz tváre či postoj tela veľmi rýchlo prezradí, že sa cítite v blízkosti dotyčného nepríjemne (a nemusí byť expertom na neverbálnu komunikáciu, intuitívne to zaregistruje). Hľadanie zhody je vhodný spôsob, ako posunúť konverzáciu medzi dvoma odlišnými ľuďmi tým správnym smerom. Ide o „naladenie sa na rovnakú vlnu“, o pochopenie druhej strany. Ak sme dostatočne empatickí, jednoduchšie porozumieme pocitom a myšlienkam druhej osoby. Pre vnímanie podobnosti nám pomôže tzv. zrkadlenie. Zrkadlenie v správaní je vysoko efektívna komunikačná technika, ktorú keď si časom osvojíte, budete ju vykonávať prirodzene a nenásilne. Existuje 6 základných emócií: radosť, smútok, strach, hnev, prekvapenie a úžas. Zo zamračenia či úsmevu vieme vyvodiť pocity druhej osoby. Samozrejme, ak niekto plače, nieje vhodné sa naňho usmievať. Prirodzene nám úsmev z tváre zmizne a na tvári sa nám objaví súcit. Tomu sa hovorí miera zhody. Čím sme citlivejší k prejavom osoby, s ktorou komunikujeme, tým je naša vzájomná miera zhody vyššia a komunikácia efektívnejšia.  Vieme si to všimnúť pri skupinovej konverzácii. Ak je skupina v zhode, pri naklonení sa jedného člena dopredu ho môže zvyšok skupiny nasledovať, a tiež sa niektorí zúčastnení naklonia dopredu. Ak niekto prekríži ruky, pri vysokej miere zhody si prekrížia ruky aj ďalší členovia. Je fascinujúce sledovať súdržnosť skupiny takto skrytým spôsobom. Raport sa neprejavuje len v gestikulácii či mimike. Ide o ďalšie prejavy, ako napríklad zhoda v rýchlosti reči, výške hlasu, v rytme, v slovnej zásobe. Ak dotyčný zdôrazňuje niektoré slová, zdôrazňujte ich tiež. Vyšlete tým signál o zhode v hlavnej myšlienke konverzácie.  Aby sme zistili, ako efektívna je táto technika, v prvom rade je potrebné všímať si okolie. Ak niekto prekríži ruky, prekrížte ich tiež. Ak niekto prekríži nohy, tiež si preložte jednu nohu cez druhú... Možno sa obávate, čo si o vás ten druhý pomyslí. S najväčšou pravdepodobnosťou si to ani neuvedomí, ale zrkadlenie emócií sa dá aplikovať aj jemnejším spôsobom. Napríklad, ak si niekto podoprie hlavu, vy sa jednou rukou dotknite tváre. Ak niekto prekríži ruky, vy prekrížte nohy. Ak ťuká perom o stôl, vy ním môžete krúžiť... V žiadnom prípade nejde o vyprovokovanie druhej strany. Ide o „naladenie sa na rovnakú vlnu“. Zrkadlenie vám pomôže vcítiť sa do kože druhého. Jeho nevedomie to registruje a výsledkom je efektívna komunikácia rovnakým smerom. Stáva sa slobodnou, príjemnejšou a harmonickejšou. Ak ste zladení, môžete komunikáciu jemne usmerňovať. Pre lepšie pochopenie použijeme ako príklad šéfa a zamestnanca. Šéf rozhorčene opisuje situáciu, kedy sa nepodarilo uzavrieť obchod. Zamestnanec sa naladí na šéfovo prežívanie, tiež je rozhorčený a rozprávajú sa o celej situácii v napätí. Nato začne zamestnanec vedome znižovať tenziu v hlase, prekrížené ruky rozpustí a pokojne navrhuje riešenia bez toho, aby nadľahčoval vzniknutú situáciu. Šéf v túžbe situáciu vyriešiť sa veľmi rýchlo naladí na zamestnancov prístup, keďže majú rovnaký cieľ... viac sa o vedení v komunikácii dozviete v nasledujúcom článku. 

Celý článok
Múdrosť našich predkov Streda, 18. Apríl 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 213 x

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, aký život máte? Keby nastala vaša posledná chvíľa, boli by ste so svojim životom spokojní? SEBAPOZNANIE je základným bodom k prijatiu svojho JA. Viete kým ste, čo cítite, rozumiete svojim konaniam, myšlienkam a dokážete sa rozhodovať v akejkoľvek situácii. Keď prijmeme svoju osobnosť, je to základným stavebným kameňom sebaúcty. Ľudia majú vo zvyku čakať celý týždeň na piatok, celý rok na leto, a celý život na šťastie. Existujú výskumy, ktoré sa zaoberali otázkou na starších ľudí (blížiacich sa k 100 rokom veku). Otázka znela: „Čo by ste urobili vo svojom živote inak, keby ste mohli žiť znovu?“ Najčastejšou odpoveďou bolo, že by vyskúšali viac vecí a viac by riskovali. Využili by viac príležitostí a menej by sa zaoberali kritikou okolia a strachu zo zlyhania. Menej by sa hnali za peniazmi a pracovnými záležitosťami. Snažili by sa vytvoriť si väčšiu pohodu v kruhu rodiny a viac by dbali na zdravie. Už nikdy by nežili tak uponáhľaným životom. Nepozerali by sa toľko do minulosti, ale žili by pre prítomnosť. Viac by uvažovali o tom, čo je dôležité pre nich. Mnohí zhodnotili, že sa často riadili tým, čo od nich vyžadovalo okolie. Na túto problematiku existuje pojem SELF-MONITORING. Ľudia s nízkym skóre self-monitoringu popisujeme ako úprimných, priamych, ľahko čitateľných pre okolie. Správajú sa na základe svojich vlastných, vnútorných pocitov, postojov, emócií a povahových čŕt. Nezameriavajú sa na kontrolou expresivity, vhodnosťou prejavovaného správania, ani tým, čo si okolie o ich správaní myslí. U ľudí s nízkymi hodnotami self-monitoringu môžeme sledovať nižšiu kongruenciu správania s očakávaniami okolia. Táto skupina sa zameriava viac na svoje individuálne zmýšľanie a hodnoty. Menej sa prispôsobujú situačným požiadavkám prostredia a riadia sa skôr vlastnými vnútornými dispozíciami. Zjednodušene, riadia sa vlastnou hlavou a srdcom. Ľudí s vysokým skóre self-monitoringu môžeme prirovnať k „sociálnym chameleónom“. Ich správanie z podstatnej časti závisí od kontextu situácie. Jedinci zvyknú napodobňovať gestá iných osôb, najmä ak sa v tomto vzťahu cítia v podriadenej pozícii. Ide o jedincov, ktorí vedia starostlivo naaranžovať prvý dojem, ktorý chcú vyvolať, snažia sa na svoje okolie zapôsobiť. Prezentujú sa tak, aby dali najavo, že sú lepší. Sú ochotní stať sa takmer kýmkoľvek, len aby boli obľúbení a dokážu tvrdiť jednu vec a urobiť druhú, pre zaistenie uznania. Základným rozdielom je, že sa správajú inak na verejnosti, a inak v súkromí. Zamysleli ste sa, ako ste na tom vy? Riadite sa viac podľa okolia alebo na základe vlastných pocitov? Nájdite si chvíľku času na premýšľanie o sebe, o svojej minulosti, súčasnosti. Myšlienky, ktoré vás dostali tam, kde ste teraz. Keby ste mali popísať kto ste, čo by ste povedali? Aký máte rebríček hodnôt? Ak sa budete riadiť svojimi hodnotami, každé rozhodnutie bude správne. Získate presnejší sebaobraz a to vám môže výrazne pomôcť v ďalších krokoch vašej existencie.  

Celý článok
„Sedem R“ pre jednoduchšie zvládanie zmien. Streda, 3. Január 2018  Autor: Zuzana Valigová
Prečítané: 488 x

V dnešnom uponáhľanom svete sa nevyhneme častým zmenám. Tak, ako sa denne menia akcie na trhu, vedci prichádzajú s novými zisteniami, mení sa technika, rovnako rýchlo sa môžu diať zmeny v našich životoch. Prínosné pre vás môže byť oboznámenie sa so „Siedmymi R“, ktoré predstavujú myšlienkové schopnosti a pomáhajú v utriedení myšlienok vtedy, keď to najviac potrebujete. 1. Reevaluating – Prehodnotenie. Niekedy nastane situácia, keď začnete uvažovať nad svojim životom. Podrobne ho zrekapitulujete. Pokiaľ ste chronicky podráždení či nespokojní, je čas zastaviť sa a prehodnotiť váš aktuálny stav. Snažte sa vidieť svet taký, aký je. Vynechajte zo svojej mysle dohady a zapojte 100% úprimnosti. Zvážte, v čom ste spokojní a ktoré oblasti života si vyžadujú zmenu. Ste tam, kde chcete byť? Robíte to, čo chcete? Ste spokojní so vzťahmi s okolím? Kladením podobných otázok rozoberiete svoju situáciu do detailov. 2. Rethinking – Rozmyslenie. Jedným z najlepších spôsobov, ako si vec dobre rozmyslieť je napísať všetky podrobnosti ohľadom danej situácie na papier. V spojení hlavy s rukou sa myseľ upokojuje a situácie sa stávajú jasnejšími. Správne riešenie sa zvykne objaviť z ničoho nič, pri čítaní poznámok. Prínosom toho, že si napíšete svoje myšlienky na papier, je vyčistenie hlavy. Máte možnosť sa na situáciu pozrieť ako nezávislý pozorovateľ, a tiež získate priestor na kreatívne riešenia. Môžete to spraviť pomocou myšlienkovej mapy, písaním celých viet, prípadne použitím odrážok. Ďalšou výhodou písania je, že sa k poznámkam môžete kedykoľvek vrátiť a pokračovať presne tam, kde ste v rozmýšľaní skončili. Rýchla rekapitulácia vám ukáže sled myšlienok a s odstupom času vám môžu napadnúť ďalšie možnosti, čo s danou situáciou robiť. 3. Reorganizing - Reorganizácia. Svoj život sa snažíme organizovať preto, aby sme zabezpečili čo najhladší priebeh. Buďte pripravení organizovať a reorganizovať procesy, postupy a činnosti za účelom zvýšenia efektivity vášho pracovného a osobného života. Niekedy prvý nápad nie je najlepší. Časom prichádzame na mnoho zbytočných chybičiek, ktorých odstránením zvyšujeme produktivitu. 4. Restructuring – Reštrukturalizácia. Ak patríte medzi tých, ktorí nikdy nemajú dosť peňazí pre všetko, čím chcú byť, čo chcú mať a čo chcú robiť, musíte vedieť hospodáriť. Reštrukturalizácia je presun času, peňazí a zdrojov z menej dôležitých oblastí do oblastí dôležitých. V reštrukturalizácii vám môže opäť pomôcť písanie. Napíšte si zoznam, do čoho investujete svoje peniaze a čas. Pozrite sa naňho a pouvažujte, či to robíte správne a či vaše konanie je v súhre s prioritami. 5. Reengineering – Zefektívnenie. Zefektívnenie predstavuje neustále hľadanie nových spôsobov, ako zjednodušiť jednotlivé kroky pracovného procesu alebo riešení životných situácii. Najlepším spôsobom v práci je delegovať úlohy na ľudí, ktorí za vás prácu odvedú za nižšie náklady a rovnako, alebo ešte lepšie ako vy. Deň má 24 hodín. Rozdiel je len v tom, ako ich využijeme. Zefektívniť môžeme úplne všetko, ešte aj ranné vstávanie (viac v článku http://www.coach4you.sk/blog/120/nie-je-rano-ako-rano/ ). Prípadne zapracujte na správnom time manažmente (http://www.coach4you.sk/blog/119/ako-na-spravny-time-manazment/ ). 6. Reinventing – Hľadanie nového začiatku. Pokiaľ chcete začať znovu, musíte spraviť hrubú čiaru za svojou minulosťou. Ide o najrevolučnejší spôsob myslenia, ktorý stimuluje myseľ a činnosť. Položte si otázku: „Keby som musel začať odznova a vedel by som to, čo viem dnes, je niečo z toho, čo robím, nepotrebné?“ Ak máte pocit, že nie ste šťastní, váš život jednoznačne potrebuje zmenu. Odstránením „odpadkov“ z hlavy sa nám naskytne priestor pre nové myšlienky. Nezameriavajte sa na svoje chybné rozhodnutia v minulosti. Uvažujte nad budúcnosťou. Pracujte na sebe, krôčik po krôčiku, a opäť budete plní energie. 7. Regaining Control – Ovládnutie. V živote sme ako na vlnách. Niekedy hore, niekedy dole. Prichádzajú nečakané a zásadné zmeny situácie alebo stavy. Sú to fakty, ktoré neovplyvníme, avšak si môžeme vybrať, ako na ne zareagujeme. Nastáva boj v našom vnútri: „útok“ alebo „útek“? Nazbierate odvahu popasovať sa s nepríjemnosťou, alebo siahnete po alkohole a budete svoju bezmocnosť znásobovať? Pri hádke so šéfom vybuchnete, alebo svoje emócie ovládnete a rozhovor s ním bude produktívny? Bojujete s nadváhou, no siahnete po čokoláde, lebo na ňu máte chuť. Rozhodnutie je len na vás. Pamätajte, že LEN VY máte zodpovednosť za svoj život.

Celý článok
Odporúčame z obchodu kniha: Chce to LEN odvahu! Ján Dubnička, PCC (ICF)

Spoznajte účinné rady a techniky, ako prekonať strach, vybudovať si sebadôveru a získať mentálne svaly.

16,65 €Do košíku Do obchodu

Pre skvalitnenie našich služieb používame na stránkach cookies. Pokračovaním na tejto stránke vyjadrujete súhlas s používaním všetkých cookies. Viac informácii nájdete v sekcii ochrana súkromia.