Čakajte prosím...
Myšlienka dňa:

Čo ponúkam | Pre športovcov

Mentálny tréning športovcov

„Voľba toho, na čo sa zameriame, je úplne pod našou kontrolou.
My ovládame svoje sústredenie a naše sústredenie riadi náš výkon.
Ak to nie sme my, kto kontroluje naše sústredenie, kto to teda je?

 

Ak chce byť športovec v centre diania, vyžaduje si to viacero čiastkových nastavení mysle a tela. Najdôležitejšie je naplno sa odovzdať prebiehajúcej chvíli a byť celým svojim JA prítomný na aktuálnom mieste. Dochádza vtedy k plnému uvedomeniu vlastného tela. Len vtedy môžete podať výkon, ktorý je na hranici vašich možností.

Športovci to nazývajú 'flow' alebo 'byť v zóne'.

Výkon - dobrý či slabší - je založený na koncentrácii športovca.

Každá hra je zložená z dvoch častí - vonkajšia hra (hráč ju hrá proti vonkajšiemu súperovi s cieľom prekonať vonkajšie prekážky a dosiahnuť vonkajší cieľ) a vnútorná hra (táto hra prebieha v mysli hráča a je namierená proti prekážkam ako výpadky koncentrácie, nervozita, pochybnosti o sebe, sebaobviňovanie).

Pri práci so športovcami, narážame často na rovnaké problémy:
- Nie je to v tom, že neviem, čo mám robiť, ale že nerobím to, čo viem.
- Keď sa sústredím na jednu vec, ktorú by som mal robiť, často zabudnem na niečo iné.
- Vždy, keď sa mi nedarí, znervozniem natoľko, že stratím koncentráciu.
- Podávam výborné výkony počas tréningu, ale počas zápasu sa mi nedarí.
- Každý neúspech ma vykoľají.
- Nehrám dobre, keď ma iní pozorujú a hodnotia.
- Pred zápasom o sebe pochybujem.
Bojím sa zobrať v kritických chvíľach zápasu zodpovednosť na seba.

Každý hráč má dve Ja, Prvé Ja (hovorca) dáva pokyny a Druhé Ja (vykonávateľ) ich vykonáva. To Prvé Ja potom reaguje tak, že túto činnosť hodnotí. Základným faktorom, ktorý určuje schopnosť hráča prevádzať znalosť hernej techniky do akcie, je vzťah medzi jeho Prvým Ja a Druhým Ja. Cieľom mentálneho tréningu športovcov je zlepšenie vzťahu medzi vedomým hovorcom, Prvým Ja, a prirodzenými schopnosťami Druhého Ja.

Cieľom mentálneho tréningu je pomôcť športovcom a tímom dosiahnuť čo najlepšiu výkonnosť tak, že športovec postupne zlepšuje určité mentálne návyky a zručnosti. Tréning používa rôzne techniky a metódy ako sú: pozitívna vizualizácia, koncentrácia, sebapozorovanie, postupy na zvládnutie stresu, emócii, odbúranie strachu zo zlyhania, harmonizáciu a zvyšovanie sebavedomia.

Ak budeme spolu pracovať, pôjdeme po ceste k vašej 'dokonalosti':
- koncentrácia (sústredenie / zameranie pozornosti je jadrom dokonalosti)
- odhodlanie (ochota skutočne sa odovzdať cieľu, budeme spolu hľadať dostatočne mocný motív)
- psychická pripravenosť (aby ste mohli vyniknúť v akejkoľvek zručnosti, mysíte byť psychicky pripravení myslieť, sústrediť sa a jednať pozitívnym spôsobom)
- pozitívne vízie a predstavy (budeme pracovať na pozitívnej vízii toho, čo chcete dosiahnuť, pretože práve od toho závisí, na čo sa sústredíte)
- dôvera (sebadôvera otvára dvere, ktoré boli predtým zabuchnuté - preto je dôležité pracovať na dôvere vo vlastný výkon)
- kontrola rušivých faktorov (plné sústredenie napriek vyrušeniam, znamená to nedovoliť rozptýlenie - vonkajšieho aj vnútorného pôvodu)
- neustále učenie sa (cesta k osobne dokonalosti je procesom sebaodhalovania a posúvania hraníc)

Zistite, ako ma vnímajú športovci, ktorí so mnou pracovali - TU.

Pol roka som pracoval a zbieral skúsenosti s tým najskúsenejším, praotcom športového koučovania, autorom Inner Game, Timothy Gallweyom - získal som od neho titul Inner Game Coach Practitioner.